Oopsies
Brød og boller

Oopsies

Oopsies

Oopsies er små brød med lavt indhold af kulhydrater (low carb), som mest består af æg og ost. På nettet vil du kunne finde dem i flere forskellige varianter på sider, som omhandler LCHF (low carb high fat) eller bare low carb opskrifter.

Oopsies er ret populære i denne tid med stor fokus på at begrænse mængden af kulhydrater, da de kan spises i stedet for normalt brød, som indeholder mel m.v. Herhjemme spiser og nyder tre af os kulhydrater, men min mand spiser kun kulhydrater i weekenden. Han har derfor savnet et alternativ til brød til for eksempel sandwich, burger eller morgenmaden. Af denne grund fik jeg lyst til at prøve at lave Oopsies. Inspiration til opskriften har jeg fundet på den svenske side kostdoktorn, som er en LCHF side.
Nu spiser vi ikke efter de principper, så jeg har valgt at justere lidt på mængderne i mine Oopsies samt bruge light ost i stedet for den normale (higt fat) udgave.

Jeg var ret spændt på om, jeg/vi ville kunne lidt Oopsies, da jeg har læst og hørt lidt blandet meldinger om dem. Jeg blev rigtig positivt overrasket. Jeg synes virkelig, at de smager godt. De smager ikke af brød, nej! Men efter min mening, er de et super godt alternativ. De er lette og luftige i konsistensen, enkle at lave, har mange anvendelsesmuligheder og så smager de godt uden fedtstof. Det synes jeg er et plus,
da jeg tænker over fedtindholdet i vores mad og generelt ikke bryder mig om meget fed mad.

Vi brugte brødene til Oopsie burger, som mellemmåltid og til morgenmaden. Faktisk synes jeg, at de smagte allerbedst med et stykke ost på og en kop te til. Vi nåede ikke have dem så længe, men opbevarende dem i en tæt beholder med låg. Jeg har ikke prøvet at fryse dem men har ladet mig fortælle, at de godt kan fryses.

Se flere low carb opskrifter her.

Oopsies

Oopsies

Antal 12 stk.

Ingredienser

  • 6 æg
  • 200 g Philadelphia Light eller almindelig
  • 1 tsk. bagepulver
  • 2 tsk. fiber HUSK (pulveriserede loppefrøskaller)
  • 0,5-1 tsk. groft salt
  • Eventuelt sesamfrø

Sådan gør du

  • Del æggene i to skåle, så du har blommerne i den ene skål og hviderne i den anden. Pisk hviderne stive med en elpisker. De skal være pisket så grundigt, at du kan vende skålen uden at skummet falder ud.
    Tilsæt Philadelphia, bagepulver, fiber HUSK og salt i skålen med blommerne og bland det sammen. Hæld lidt af denne blanding over i de pisket æggehvider og vend det forsigtigt sammen med en dejskraber. Tilsæt mere af æggeblomme-blandingen indtil det hele er blandet sammen med hviderne.
    På to plander med bagepapir laves 12-13 flade klatter ud af dejen som bages i ovnen. Tilsæt eventuelt sesamfrø eller andre frø. Bagetid: 20-25 minutter ved 150 grader.


Kan du lide mine opskrifter?Følg mig på Instagram @madling_dk

Vil du have det seneste nyt, så husk at du kan følge med på:
Facebook – Bloglovin’ – Instagram 

Tidligere indlæg Næste indlæg

2 Kommentarer

  • Svar Heidi 13. maj 2014 at 16:44

    Jeg har længe tænkt på at prøve de der Oopsies, tak for inspiration! Disse ser lækre ud :-)

  • Svar Mie 13. maj 2014 at 19:14

    Hej Heidi
    Tak,de smager ret godt, og jeg har lavet dem op til flere gange. Efter min mening bliver de bedst med ost, men man kan også bruge græsk yoghurt. Hilsner fra Mie

  • Skriv din kommentar