Indkøb til en uge

Indkøb til en uge

Instagram (min profil hedder madling_dk) deler jeg af og til små stories, hvor jeg viser vores indkøb og køleskab. Jeg får ofte mange kommentarer og spørgsmål til varerne, og “hvordan” jeg handler ind. Jeg forsøger at købe alt det, som vi skal bruge til ugen, så jeg kun skal handle ind en enkelt gang. Det synes jeg, giver os meget mere ro på ugen, mere tid og så er jeg overbevist om, at det også sparer os for flere impulskøb.

Jeg er blevet spurgt hvad vores madbudget er på, og det vil jeg gerne holde privat.
Jeg fornemmer, at vi i forhold til nogle familier spiser og køber meget mad, og i forhold til andre familier har vi et mindre forbrug end dem. Det er nok meget forskelligt, og jeg ønsker ikke, at det skal blive til en debat om madforbrug og økonomi.
Indlægget er tænkt som inspiration til hvordan man kan handle ind til en uge af gangen, da det er noget der har været efterspørgsel på :-)

Ved sidste indkøb tog jeg et par billeder, som I kan se her i indlægget. Det er selvfølgelig ikke alt det vi bruger og spiser på en uge, men et par glimt af det.

Indkøb til en uge

Indkøb til en uge

Her vil jeg komme med mine tips til, hvordan man kan købe ind til en uge af gangen.
I må som altid meget gerne kommentere, komme med spørgsmål eller fortælle om, hvordan I gør det hjemme ved jer.

Madplan

Det første jeg gør, inden jeg handler ind til ugen er at lave en madplan.
Jeg er som noget nyt begyndt at dele madplaner her på bloggen, og hvis I har lyst, kan I se dem her – madplaner. Jeg har også en skabelon til madplan som kan printes og en fryserskabelon.
Jeg har før handlet ind til en uge af gangen uden at lave madplaner, så det kan godt lade sig gøre, men det kræver, at man kender til sit og familiens forbrug.

Indkøbsliste

Jeg laver ikke en fysisk indkøbsliste, inden jeg køber ind. Jeg handler ind ud fra den skrevne madplan, og så har jeg med tiden fået ret godt styr på vores forbrug. Lige den ting tror jeg er den allervigtigste, og det er nok også den kedelige del af planlægningen, sådan har jeg det i alt fald ;-)

I perioder køber jeg kun dagligvarer ind online, og andre gange veksler jeg imellem fysiske butikker og online. Når jeg køber ind i en fysisk butik, handler jeg kun et sted. Så er der nok nogen som vil tænke, at man kan spare mere ved at vælge flere butikker, og det har I nok helt ret i.

Efterhånden er dagligvareindkøb online blevet ret almindeligt, men jeg får stadig spørgsmål omkring det. Det kan være spørgsmål som….
Er varerne så friske? Til det kan jeg kun sige klart ja.
Er det ikke kedeligt ikke at kunne røre ved tingene og selv vælge dem ud? Jo, det kan det da godt være, og derfor veksler jeg også mellem måden at købe ind på. I den seneste tid har jeg stort set kun handlet online. Det sparer mig for at skulle bære varer, og specielt på de regnfulde dage nyder jeg ikke at skulle ud i efterårsvejret for at købe ind. Det giver os mere tid med børnene og passer godt ind i vores familie.

Vores forbrug

Frugt og grønt:
Børnene får grøntsager med i madpakkerne hver dag, og vi spiser altid grøntsager til aftensmaden. Det er derfor en stor post af vores ugentlige forbrug og en stor prioritet for os. Jeg veksler mellem grøntsagerne, alt efter hvad vi skal have at spise. Men der er basis grøntsager som salat, agurk, tomat, gulerødder og peberfrugt, som jeg altid køber. Vi spiser 2-4 agurker pr. uge, et par bakker cheerytomater og store tomater, 2-4 peberfrugter eller snackpeberfrugter og en pose gulerødder. Dertil kommer asparges, squash, champignoner, krydderurter m.v. alt efter ugens madplan.

Børnene spiser næsten altid frugt til morgenmaden. De får frugt med i madpakkerne og spiser også frugt senere på dagen. Vi bruger en bakke vindruer pr. uge, en bakke nektariner, bananer og pærer og melon. Om sommeren køber vi mange bær og om vinteren appelsiner og mandariner, så det kommer også an på sæsonen.

Kød og fisk:
Jeg vælger kød, fjerkræ og fisk efter madplanen og udbud, og skal jeg bruge det samme flere dage, vælger jeg af og til større pakker.

Mejeri:
Vi bruger 3-4 liter mælk pr. uge. De uger vi skal have risengrød, eller jeg skal bruge mere mælk i madlavningen købes der ekstra mælk. Der var en der skrev til mig i går, at de brugte 8 liter mælk hjemme ved dem, så igen er det noget, der er stor forskel på.

Jeg køber også fløde, smør, ost, yoghurt, gær og æg hver uge. Vi bruger både smørbart og almindelig smør. Smørbart smør var faktisk noget af det, som vi tidligere ofte løb tør for, så dem er jeg begyndt at købe to af hver uge. Vi bruger det i madpakkerne, og de dage vi spiser rugbrød.
Vi køber ikke så meget yoghurt, da det mest er William, som spiser det. Begge drenge kan godt lide smoothies og drikkeyoghurter, så det køber jeg også ofte.
Vi spiser meget ost og flere forskellige slags. Jeg kan godt lide Brie og Gouda. Mozzarella og cheddar bruger jeg ofte i madlavningen, og så har vi en favorit-skæreost. Når den er på tilbud, køber jeg to, så vi har lager. Ost kan sagtens holde sig, så det kan man godt købe lager af.
Vi spiser 10-20 æg pr. uge afhængig af madplanen, og hvor meget der bages. Jeg sørger for altid at have gær på lager, for der er ikke noget mere irriterende end at mangle det, når man lige får lyst til at bage :-)

Pålæg:
William og Malte er lidt svære, når det kommer til pålæg, og de har hver især deres præferencer. Jeg køber tit små fiskefrikadeller, torskerogn, leverpostej, spegepølse, kødpølse og kylling. Jeg synes faktisk at det er lidt kedeligt med pålægget, fordi de altid vil have den samme slags. Heldigvis hjælper det på det, da de også får pizzasnegle, pølsehorn og rester med i madpakken. Det kan være en rest kogt kartoffel eller æg til en mad, en mindre rest salat, pasta eller lignende.
Det kan I læse mere om i indlægget her – madpakker til børn.

Frostvarer:
Jeg køber tit bønner til bønnefritter, madbrød og pomfritter til de travle dage. Edamamebønner har vi også tit i fryseren og også tit et par færdigretter. Derudover har vi mest frostvarer i form af en rest aftensmad og hjemmebag.

Brød, kiks og knækbrød:
Jeg bager helst selv vores boller, så det køber vi meget sjældent. Kiks og knækbrød køber vi næsten hver uge. Vi spiser meget knækbrød herhjemme. Der har vi også vores favoritter, så det er mest de samme pakker som bliver købt og købt lager af. Jeg køber to pakker rugbrød hver uge, og vi bruger den første pakke op – før den næste åbnes. Det er helt bevidst, at jeg køber to pakker. Så holder det til hele ugen og uden at blive tørt og kedeligt.

Jeg gennemgår ikke hele kategorien af tørvarer. Der er også varer som kaffe, te, morgenmadsprodukter, pasta, ris osv. men så bliver listen så lang.

Drikkevarer:
Udover mælk køber jeg sodavand, danskvand, smoothies og juice. Af og til køber jeg også kakao eller saft, men det er ikke noget, børnene er så vilde med. Vi drikker vand til aftensmaden, fordi det er sundt med vand, og fordi vi og børnene bedst kan lide det.

Hus og hjem:
Til hjemmet køber jeg toiletpapir, køkkenrulle, affaldsposer, rengøringsmidler, bagepapir, vaskepulver osv.

Søde sager:
Nu skal jeg på ingen måde lyde “hellig”, så denne kategori er der selvfølgelig også :-)
Vi elsker søde sager både slik, kager, chips, chokolade og is. Hver især har vi vores favoritter, og så kan vi alle fire godt lide bland-selv-slik.

Hvad skal spises først

En af de ting som jeg er blevet spurgt om et par gange er om maden kan holde sig – altså i forhold til datoen. Der er bl.a. blevet spurgt til mælk og kød. Det mælk og kød som vi får leveret, når jeg køber dagligvarer online kan godt holde sig til ugen, men jeg kigger det altid igennem.
Har vi en rest mælk, sætter jeg dem med nye holdbarhedsdato bagerst. Køber vi bær, skal de ikke ligge hele ugen men spises i starten, og er der en sjælden gang kød som ikke kan holde sig, fryser jeg det ned.

Lager

Jeg kan godt lide at have lager af ris, pasta, forskellige typer mel m.v. i skuffer og skabe. Men det er ikke plads til det hele, så vi har i et andet rum sat et par reoler op.
Havde vi pladsen, ville jeg gerne have et helt lille køligt rum til madvarer og lager.
Men det vi har er nu også helt okey, og det giver plads til lager af toiletpapir, dåser, ekstra mel, sukker osv.

Planlæg og kend dit forbrug

Det her punkt er nok det mest vigtige af dem alle, hvis du gerne vil købe ind til en uge.
Find ud af hvor mange grøntsager du/I cirka spiser pr. uge. Hvor meget wcpapir bruges der, hvor meget vaskepulver, hvor meget rugbrød og pålæg og så videre. Det kræver lidt øvelse, men med tiden lærer man, hvad det er en god idé at købe ekstra af, og hvad der måske skal skæres lidt ned på.

Jeg håber, at I kunne bruge det til noget? Kommentarer og spørgsmål kan I skrive nederst i indlægget :-)

Følg Madling.dk her Facebook – Bloglovin’ – Instagram


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.